نقشه کشی -عمران و معماری

ترسیم نقشه های اتوکد

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 6
  • بازدید دیروز : 76
  • بازدید کل : 328581

آمار بازدید سایت

پیوند ها

خودآموز اتوکد-بخش1


مقدمه:

نرم افزار AutoCAD یکی از مهمترین و پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی های دو و سه بعدی و همچنین ترسیم فنی است. در واقع، وجود عبارت CAD در نام این نرم افزار مخففی است از عبارت Computer Aided Design به معنی طراحی به کمک نرم افزار. البته در منابع مختلف دیگر CAD را بعنوان کلمه اختصاری عبارتComputer Aided Drafting و به معنای ترسیم فنی به کمک نرم افزار نیز معرفی کرده اند. در واقع ویژگی Drafting که معادل اصطلاح Technical Drawing است به کاربران امکان می دهد تا با کمک نرم افزار بتوانند به ترسیم نقشه های فنی بپردازند. البته نرم افزار اتوکد بگونه ای قدرتمند و حرفه ای طراحی شده است که هر دو معنی Design و Drafting را در قالب ساختاری پیچیده وقدرتمند بطور کامل معنا می کند.

این نرم افزار که برای نخستین بار در سال 1982 توسط شرکت Autodesk طراحی شد، یکی از نخستین نرم افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر بود که کاربران می توانستند آن را بر روی کامپیوترهای شخصی خود اجرا کنند. نرم افزارهای اولیه به کاربران این امکان را می دادند تا فقط به ترسیم خط، چند ضلعی، دایره، کمان و متن بپردازند. با این وجود، از اواسط سال 1990 میلادی بود که نرم افزار اتوکد ابزارهای کاملتری را برای طراحی های دو بعدی و ابزارهای جدیدی را برای طراحی های سه بعدی ایجاد نمود. البته سالیان زیادی طول کشید تا ساختار ابزارهای دو و سه بعدی تکمیل شود. این قابلیتها با ویژگیهایی نظیر دستورالعملهای پارامتریک به اوج کارآیی و توانایی در طراحی و اجرای پروژه های دو و سه بعدی رسید.

در اینجا می بایست بدانید که نرم افزار AutoCAD به اندازه ای قدرتمند است که حتی برای کوچکترین موارد نیز کنترل ها و تنظیمات فراوانی را ایجاد کرده و به کاربران امکان می دهد تا براحتی بتوانند Object های دو و سه بعدی ر ا خلق کرده و یا به ترسیم نقشه های مورد نیاز خود بپردازند.

امکانات، ابزارها و دستورات نرم افزار اتوکد به اندازه ای پیشرفته و حرفه ای است که هر کاربری با فراگیری نحوه استفاده از آن می تواند اوضاع کاری خود را بطور کلی دگرگون کند.


کاربردها و فرصت های شغلی

در این میان کاربردهای بیشمار این نرم افزار، خود زمینه ساز اشتغال بخش عمده ای از کاربران کامپیوتر بوده و بدین سان می توان این نرم افزار قدرتمند را بعنوان یک بنگاه اشتغال زایی حرفه ای معرفی کرد.

همچنین ویژگیهای بارز این محصول در طراحی و ترسیم نقشه هایی دقیق و حرفه ای، نگاه بسیاری از مهندسین عمران، معماری، راه سازی، ساخت تولید، برق، الکترونیک و... را به سوی خود جلب کرده است. بنابراین، فراگیری نحوه استفاده از این نرم افزار قدرتمند به شما کمک می کند تا هر چه سریع تر مسیر صحیحی را برای کسب در آمد انتخاب کرده و به سوی آن حرکت کنید.

قسمتهای مختلف محیط Auto CAD عبارتند از:

نوارعنوانTitle Bar

در فوقانی ترین بخش پنجره AutoCAD قرار دارد. نوارعنوان هرنرم افزاری محل نمایش نام برنامه ونام فابل جاری وآدرس فایل جاری میباشد.در صورت تمایل برای مشاهده آدرس فایل جاری در نوار عنوان به طریق زیر عمل نمایید.

درمحیط اتوکد عبارت Option را تایپ نمایید.وسپس کلیدEnterرا فشاردهید.سپس برروی سربرگOpen and Saveکلیک کنید.وبه بخش File Open مراجعه نموده وگزینهDisplay full path in titleرافعال کنید.

Option/Open and Save/File Open/Display full path in title

در نهایت باید در کادر Option بر روی دکمه OK کلیک نمایید.

منوی کاربردیFile یا Alt+F

این منو درگوشه بالا وسمت چپ محیط اتوکد واقع شده است.این منو ابزارهای عمومی وپرکاربرد را به آسانی در اختیار قرار میدهد.گزینه های این منو به شرح زیر میباشد.(ادامه در بخش 2)

  انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 628

کاشان-خیابان بابا افضل-ساختمان میرصیفی

تلفیق علم وهنردرتصویرطرحی برتر

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما