نقشه کشی -عمران و معماری

ترسیم نقشه های اتوکد

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 10
  • بازدید دیروز : 71
  • بازدید کل : 327339

آمار بازدید سایت

پیوند ها

خودآموز اتوکد-بخش8


  • انتخاب اشیاء Select objects

این پیغام به معنای انتخاب موضوعات مورد ویرایش هست.در اتوکد برای انجام عمل ویرایش بر روی موضوعات باید آنها را انتخاب نمود.این دستور راه های گوناگونی را برای انتخاب موضوعات پیشنهاد میکند.

اجرای دستور با نوشتن نام دستور در خط فرمان                                                                            Command: SELECT

Window/Last/Crossing/BOX/ALL/Fence/WPolygon/CPolygon/Group/Add/Remove/Multiple/P revious/Undo/AUto/SIngle/SUbobject/Object

این دستور شامل گزینه های متعددی برای انتخاب موضوعات در اتوکد میباشد. که برخی از گزینه های مهم آن به شرح زیر میباشد.برای اجرای هر گزینه تنها کافیست حرف ابتدایی هرگزینه را نوشته وکلید Enter را فشار دهید تا اجرا گردد.

Window:در جایی از صفحه گرافیکی کلیک کرده و اشاره گر موس را به سمت راست منتقل کنید در این صورت پنجره ای باز خواهد شد که آبی رنگ بوده وکادر آن نیز توپر میباشد. بایک کلیک مجدد تمامی موضوعاتی که به طور کامل داخل پنجره قرار گرفته باشد راانتخاب مینماید.

 

Crossing :در جایی از صفحه گرافیکی کلیک کرده و اشاره گر موس را به سمت چپ منتقل کنید در این صورت پنجره ای باز خواهد شد که سبز رنگ بوده وکادر آن به صورت خط چین میباشد. بایک کلیک مجدد تمامی موضوعاتی که حتی قسمتی از آن هم داخل پنجره قرار گرفته باشد یا کادر پنجره آنها را در برگرفته باشد راانتخاب مینماید.

 

ALL:این گزینه همه موضوعاتی را که در صفحه گرافیکی ترسیم شده باشد به یکباره انتخاب مینماید.مشروط برآنکه موضوع یا موضوعات در لایه (freeze)قرارنداشته باشد.

Fence:این گزینه اجازه ترسیم پاره خطی(به صورت خط چین)را فراهم میسازدپس از اتمام کار وفشردن کلید Ã تمامی موضوعاتی که پاره خط Fence ازروی آنها گذشته باشد انتخاب خواهند شد.

Remove:این گزینه موضوعات منتخب را از انتخاب خارج میکند.همچنین میتوانید کلید Shiftرا پایین نگه داشته وسپس روی موضوعات منتخب کلیک نمایید.

Previous:این گزینه تمام موضوعاتی را که در دستور قبل انتخاب شده است را مجددا انتخاب مینماید.پس از اجرای بعضی از دستورات مانند پاک کنEraseیا Closeامکان بازیابی آخرین انتخاب نیست.

 

دستور PAN

محیط فایل نقشه کشی ازلحاظ وسعت دارای هیچ محدودیتی نیست.درون یک فایل میتوان نقشه کوچکترین قطعات صنعتی ویا نقشه بزرگترین زمین ها را رسم کرد.تنها راه نظارت برآنها استفاده از دستورات کنترل صفحه تصویر است.

دستور PANعمل جابجایی صفحه دستور را انجام میدهد.با اجرای دستور یک علامت دست ظاهر میشود.کافی است در این حالت درصفحه تصویر drag نمایید.

 

اگردر حین اجرای این دستور کلید shiftرا مستمر فشار دهید.عمل جابجایی به صورت ortho انجام میگیرد.

تایپ این دستور به صورت-pan در خط فرمان جابجایی به صورت برداری صورت میگیرد.

Drag کلید وسط ماوس معادل اجرای دستور Pan است.

دستورZOOM

این دستور موضوعات را برای کاربر به صورت بزرگ یا کوچک نمایش میدهد.دستور Zoom ازمنوی View نیز قابل دسترسی است.همچنین میتوان از نوار ابزارZoomیاStandard هم استفاده نمود. پس از اجرای دستور در خط فرمان گزینه های زیرنمایان میشود.

Command: zoom

Specify corner of window, enter a scale factor (nX or nXP), or

[All/Center/Dynamic/Extents/Previous/Scale/Window/Object] :

Specify corner of window

درحالت پیش فرض میتوان در صفحه کلیک کرد.باحرکت مکان نما وکلیک دوم پنجره ای باز میشود که درون محیط پنجره بزرگنمایی میشود.

All

اجرای این گزینه کل موضوعات داخل نقشه به همراه محدوده نقشه Limits را نشان میدهد.

Dynamic

این گزینه عمل بزرگنمایی وجابجایی صفحه تصویر را به صورت همزمان انجام میدهد.پس از اجرای این گزینه سه مستطیل سبزوآبی و سفید ظاهر میشود.

مستطیل سبز مکانی است که درون آن قرار داشتیدوبا لغو دستور به آن باز میگردید.مستطیل آبی همان All)zoom)است.اگر مستطیل سفید علامت →راداشته باشد درحالت بزرگنمایی خواهید بودواگر علامت ₓ راداشته باشد در وضعییت جابجایی است.پس از تنظیم حالت بزرگنمایی وجابجایی کلیدÃ رافشار دهید.

Extents

همه موضوعات با کم ترین فضای مجازی در تمام صفحه تصویر به نمایش میگذارد.فشردن دوبار پشت سرهم کلید وسط ماوس معادل اجرای دستور zoom درحالت Extents میباشد.

Previous

این گزینه بزرگنمایی قبلی را بر تکرار میکند .وتا 10 مرتبه عمل میکند.

Window

با کلیک دو نقطه پنجره ای را باز کنید .دراین صورت داخل پنجره بزرگنمایی میشود.

Object

با انتخاب این گزینه میبایست موضوع مورد نظر را انتخاب کرده وکلید Enter را فشار دهید.سپس آن موضوع را به اندازه کل صفحه بزرگنمایی میکند به گونه ای که تصور میشود فقط همین موضوع درصفحه میباشد.

Real time

در صورت اجرای این گزینه یک ذره بین در صفحه ظاهرشده که dragذره بین به سمت بالا عمل بزرگنمایی وdrag ذره بین به سمت پایین عمل کوچک نمایی را انجام میدهد.حرکت چرخ ماوس معادل این دستور میباشد.

  انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 575

کاشان-خیابان بابا افضل-ساختمان میرصیفی

تلفیق علم وهنردرتصویرطرحی برتر

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما